Terug naar home
Mindfulness

5 lessen die ik door het beoefenen van mindfulness heb geleerd

Dus toen lag ik daar, bij mijn eerste mindfulness les, op een matje. We deden de ‘bodyscan’ een populaire meditatie oefening waarbij je 3 kwartier lang op een matje ligt en een voor een al je lichaamsdelen langsgaat in gedachten. Ik probeerde me te ontspannen en te luisteren naar de instructeur. Maar telkens dwaalden mijn gedachten af. ‘Had ik de deur wel op slot gedaan toen ik wegging?’ ‘Wat zal ik vanavond eens gaan eten?’ Toen werd ik boos op mezelf dat ik niet goed meedeed ‘Ik kan er niks van!’ en probeerde me weer te concentreren. Mijn frustratie werd groter… waren we nu pas bij de benen? En we moeten nog helemaal omhoog langs onze buik, armen en romp! Wat duurt dit lang en waar is dit mindfulness eigenlijk goed voor? Ik hoor me toch ontspannen te voelen?

Wat een wervelwind in mijn hoofd. Toen ik dit na de les besprak met de instructeur zei ze alleen maar ‘interessant, merk het maar op’. Verder niets. Ik begreep er niets van. Geen goed of fout, geen instructies hoe ik het de volgende keer beter kon doen… Alleen opmerken?

Toen begreep ik het niet. Maar nu, na een volledige mindfulness cursus van 8 weken en daarna nog jaren mindfulness oefeningen te hebben gedaan snap ik dat het doel van mindfulness niet is om iets te bereiken, zelfs niet om te ontspannen. Het doel is ‘zijn met wat er is’.

In dit artikel deel ik de 5 lessen die ik uit mindfulness heb gehaald. En hoe jij dit ook kunt toepassen in je leven.

1) Zijn met wat er is, zonder oordeel

Zijn met wat er is. Tijdens die bodyscan van 45 minuten, die wel uren leek te duren, was mijn frustratie hetgeen wat er was. Dat was er, frustratie. En wat ik heb geleerd is dat dat oké is. Ik hoef het alleen maar te observeren. Ik hoef het gevoel niet weg te duwen, op te lossen, er tegenin te gaan, boos om mezelf te worden. Nee. Ik hoef het alleen maar te zien. ‘Er is nu frustratie’. En gek genoeg ging die frustratie vrij snel weg toen ik het erkende. Al was dat niet het doel. Maar wat mindfulness me heeft geleerd is om te zijn met wat er is. Zelfs als ik geen mindfulness oefeningen aan het doen ben pas ik het toe. Met emoties en gevoelens, met gedachten, met situaties in mijn leven en in relatie tot anderen.

2) Zijn zoals een kind

Een jong kind is helemaal in het moment. Wanneer mijn dochter van 1,5 jaar iets ziet en vol verwondering ‘wauw!’ zegt en ik zie dat ze naar een mier kijkt dan verbaast het me. Dat zij dit opmerkt en ziet hoe bijzonder zo’n klein beestje eigenlijk is. Ze hoort ook alles, een vogel die zingt wat mij niet eens opvalt. En ze raakt alles aan. Ze gebruikt al haar sensaties om te ontdekken. En is helemaal aanwezig. Helemaal nu in dit moment. En dat is wat ik heb geleerd met het beoefenen van mindfulness. Om alles met volledige aanwezigheid te ervaren, met al mijn sensaties. Je kunt dit oefenen door een wandeling te maken en te doen alsof je van een andere planeet komt en je alles op de wereld voor de eerste keer ziet. Dan kijk je anders dan normaal toch? Dingen die je vaak als normaal ziet of niet eens opmerkt, zie je ineens. En probeer het ook eens met andere sensaties. Sluit je ogen om te horen wat je allemaal hoort. Of eet iets waarbij je volledige aandacht hebt bij de smaak, geur en structuur van wat je eet.

3) Je bent niet je gedachten

Ik was verrast over hoeveel gedachten ik had wanneer ik me juist wil ontspannen om te mediteren. Het zorgde er wel voor dat ik veel meer op mijn gedachten ging letten gedurende dag. Het was bizar om te merken hoe streng mijn gedachten waren, vooral voor mezelf. En hoe angstig die gedachten zijn. Door naar mijn gedachten te kijken besefte ik dat ik dus die gedachten niet ben. Ik ben immers degene die ze observeert. Zo kon ik me meer losmaken van die angstige en strenge gedachten en ze met liefde en compassie laten komen en weer laten gaan, zonder erin mee te gaan.

Door dit te oefenen krijg je steeds meer regie over welke gedachten je wel en welke je niet wil volgen.

4) Ik ben krachtig en liefdevol

Maar wat als ik je je gedachten niet bent. Wie ben je dan? Jij bent degene die je gedachten observeert. Die daar met liefde en compassie naar kan kijken. In een mindfulness opdracht visualiseerde ik dat ik een berg was. En welke seizoenen er ook langskomen en wat er ook om mij heen gebeurt, ik blijf staan. Ik besefte me hierdoor hoe krachtig ik ben en hoe liefdevol ik voor mezelf kan zijn.

5) In het hier & nu leven

Nog wel de meest waardevolle les die ik door mindfulness heb geleerd is om aanwezig te zijn in het hier en nu. Door echte aanwezigheid geniet ik meer van het moment, maak ik me minder zorgen over het verleden of de toekomst. En zijn mijn relaties verbetert. Want je maakt veel meer oprechte verbinding wanneer je helemaal aanwezig bent in plaats van in gedachten verzonken te zijn over van alles en nog wat. En het mooie is, je kunt elk moment terug komen naar het hier en nu.

Al deze mindful lessen heb ik verwerkt in een Pot Vol Mindful Moments. In deze pot zitten namelijk 52 kaartjes met mindfulness spreuken en opdrachten zodat je elke week of elke dag een kaartje uit de pot kunt pakken om mindfulness te oefenen.

Deze artikelen vind je vast ook leuk:

WRITE COMMENTS

0