Terug naar home

Meer geluk en minder stress door dankbaarheid 

Geloof jij dat gelukkig zijn een keuze is? Of geloof je dat je geluk afhangt van je situatie en de dingen die er in je leven gebeuren? 

Gelukkig zijn heb je in bepaalde mate zelf in de hand. Je gevoel van geluk wordt bepaald door de gedachten die jij hebt. Heb je vooral negatieve gedachten, dan zullen je gevoelens ook negatief zijn. En heb je vooral positieve gedachten, dan zul je ook meer positieve gevoelens ervaren. 

Gemiddeld heeft een mens 60.000(!) gedachten op een dag. Daarvan zijn 90% dezelfde gedachten als de dag ervoor en daarvan zijn 80% negatieve gedachten. Je kunt je voorstellen wat die terugkerende negatieve gedachten doen met je gemoedstoestand. 

Wat als het ook anders kan? Wat als je meer ruimte zou maken voor meer positieve gedachten? Gedachten van dankbaarheid? Gedachten van overvloed en vertrouwen? 

Door meer ruimte te maken en meer te focussen op de mooie dingen in het leven, train je jezelf daarmee om meer positieve gedachten te hebben. En dát heeft weer effect op hoe je je voelt. En dus ook op hoe gelukkig je bent. In feite kun je geluk dus zelf trainen. 

Het beoefenen van dankbaarheid draagt dus bij aan geluk en vermindert stress. Het zorgt ervoor dat je je aandacht richt op de mooie dingen in het leven, in plaats van je zorgen te maken of te piekeren.  Je kijkt naar de dingen die er al zijn, in plaats van de dingen die je (nog) niet hebt. 

Hoe je dankbaarheid kunt oefenen

Het mooie van dankbaarheid is, dat je het kunt oefenen. Je kunt er beter in worden. Hoe doe je dat dan, dankbaarheid beoefenen? 

  1. Schrijf elke dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent 
  2. Neem elke dag een moment om je intentie te zetten om vandaag dankbaar te zijn. 
  3. Doe alles bewuster; eten, lopen, praten. Je zult zien hoe meer je er met je aandacht bij bent, hoe meer dankbaar je kunt zijn voor alles wat je ervaart 
  4. Koester mooie herinneringen. Denken aan mooie herinneringen waar je dankbaar voor bent. Je hersenen weten namelijk niet of waar je aan denkt nu echt gebeurt of niet. Door aan mooie dingen te denken, is het voor je hersenen dus alsof je het nu meemaakt. Hierdoor vergroot je je gevoel van dankbaarheid en geluk.

Het programma 30 dagen dankbaar, is speciaal ontwikkeld om het gevoel van dankbaarheid te vergroten. Het leert je hoe je dagelijks meer stil kunt staan bij de dingen waar je dankbaar voor kunt zijn en zo meer geluk en positiviteit te ervaren. Je krijgt dan 30 dagen lang een inzicht, opdracht, meditatie of affirmatie om die dag met je mee te nemen.

Na 30 dagen heb je je mind zo getraind dat je meer positieve gedachten ervaart. Je ontwikkelt dus een nieuwe gewoonte die je daarna zelf makkelijk kunt voortzetten.

Deze artikelen vind je vast ook leuk:

WRITE COMMENTS

0